Formel 1 ekspert Nicolas Kiesa har bygget en kæmpe garage. Den nye garage består af intet mindre end fire Garageporte fra NASSAU.
Garageprojektet er en drøm, Nicolas Kiesa har haft i omkring 10 år, som nu endelig er blevet ført ud i livet. Garagebyggeriet har fået en del mere opmærksomhed, end Nicolas Kiesa havde forestillet sig. Han er flere gange blevet stoppet nede i det lokale supermarked af folk, der interesseret har spurgt ind til garagebyggeriet. Man har kunne følge med i byggeriet på Nicolas Kiesas Instagram, hvor han løbende har lagt billeder og videoer ud.
Du kan her læse alt om Nicolas Kiesas fede garage, tankerne bag og ikke mindst hvorfor Nicolas Kiesa har valgt Garageporte fra NASSAU.
Der var flere grunde til, at Nicolas Kiesa valgte at bygge en stor garage. Først og fremmest handlede det om, at han var vokset ud af den gamle garage på 50 kvadratmeter: ”I takt med at børnene har fået motoriserede interesser som gokart og crosser, kunne vi pludselig ikke være der længere.” Dette resulterede blandt andet i, at der røg gnister over på bilerne, når Nicolas Kiesa stod og arbejdede i garagen. Den nye garage er derfor delt op i afdelinger for netop at hindre, at der ikke ryger gnister, støv mv. over på bilerne. Desuden syntes Nicolas Kiesa, at en ny bygning passede godt til grunden, da det på denne måde ville ligne en trelænget gård.
Garagebyggeriet har taget omkring fem måneder fra start til slut, hvilket var noget længere tid, end Nicolas Kiesa først havde beregnet. Dette skyldtes blandt andet de mange beslutninger, der har skulle træffes i forbindelse med byggeriet såsom placering af garageporte, vinduer og døre.
Nicolas Kiesa har især brugt meget tid på at gennemtænke opbygningen i garagen, som er delt op i afdelinger. Det var eksempelvis vigtigt, at bilafdelingen blev skilt ad fra smedeafdelingen, så der ikke røg gnister og lignende over på bilerne, hvilket var et problem i Nicolas Kiesas forrige garage.
Nicolas Kiesas nye garage er bygget op i afdelinger bestående af bilafdeling, smedeafdeling, gokart/crosser afdeling, klargøringshal samt ”V.I.P område” med sofa og TV.
I den nye garage er der en lift, store arbejdsborde, drejebænk og en masse mekanikerudstyr, som gør det til et fuldt funktionsdygtigt rum til at rode med biler i. Dette er naturligvis ikke uden grund: ”Jeg bilder mig selv ind, at den dag jeg ikke længere har et arbejde, så kan jeg i det mindste begynde at lave biler”. Nicolas Kiesa kan desuden vælge at lave nogle lidt federe biler på grund af hans netværk, hvor han blandt andet er instruktør for Porsche og Lamborghini. Han fortæller med et smil på læben, at han mener, at han godt kan være bekendt at køre nogle dyre biler ind i garagen grundet de fede faciliteter.
Det hænder, at der kommer andre biler på besøg i Nicolas Kiesas garage: ”Det bliver måske til en 10-20 biler om året, hvor jeg laver nogle specialopgaver på”, fortæller Nicolas Kiesa. En specialopgave kan eksempelvis være at fabrikere et udstødningssystem eller et luftfiltersystem, som bliver håndlavet i rustfrit stål eller aluminium. Dette bliver naturligvis lavet i smedeafdelingen i den nye garage.
I Nicolas Kiesas nye garage står i øjeblikket en iøjnefaldende Lamborghini Huracán.
Den kører 0-100 km/h på 3.4 sekunder og 0-200 km/h på 10.1 sekunder. Med en tophastighed på 320 km/h.
Nicolas Kiesa ville oprindelig gerne have haft en grøn Lamborghini, men da han ved et tilfælde så den Orange Lamborghini, der skinnede i solen med blå-grønne nister, faldt valget på den. Der kører kun to orange Lamborghini Huracáns rundt i Danmark, hvoraf den ene er Nicolas Kiesas.
Når vejret er godt, kribler det i Nicolas Kiesa for at komme ud og køre i Lamborghinien. Han kører i den, når han kan komme til det; hvad enten det er en lille handletur i supermarkedet, ned og hente skruer i byggemarkedet eller aflevere børnene i skole.
Nicolas Kiesa drømmer også om Lamborghini Huracán i racerudgaven ”Performante”, som er en af hans favoritbiler. Hvis Nicolas Kiesa kunne vælge frit mellem alle biler, ville valget dog uden tvivl falde på en McLaren P1, som er hans ABSOLUTTE drømmebil. McLaren er en britisk bilproducent, som med motorsportsteamet ”McLaren Racing” deltager i Formel 1. McLaren P1 er en gadebil, selvom Nicolas Kiesa grinende fortæller, at den næsten ikke kan kaldes for en gadebil.
I Nicolas Kiesas nye garage er en klargøringshal, hvor bilerne kan blive vasket. Denne del af garagen startede med at være meget beskeden, men endte med både at blive isoleret og få en NASSAU Garageport i, som på denne måde adskilte klargøringshallen fra resten af garagen.
Nicolas Kiesa har til hans nye garage valgt fire NASSAU Woodgrain Garageporte, som han selv har designet i NASSAU’s webshop. Woodgrain Garageporten er produceret i aluminium med imiteret træstruktur og vandrette linjer. I denne overflade er der indlagt lodrette årer, for at visualisere en træagtig overflade.
De to Garageporte, som vender ud mod pladsen i Nicolas Kiesas nye garage, er hvide Woodgrain Garageporte med panoramaruder med sprosser.
Garageporten ind mod klargøringshallen i garagen, er en hvid Woodgrain Garageport uden ruder.
Den sidste garageport, som er placeret for enden af garagen, er en sort Woodgrain Garageport, som står flot til det sorte træværk.
Der er ingen tvivl om, hvad Nicolas Kiesa synes er den bedste detalje ved Garageportene fra NASSAU: Ruderne i de to hvide Woodgrain Garageporte. Det er fjerde gang, at Nicolas Kiesa bygger garage, men det er første gang, hvor han har ruder i Garageportene, hvilket giver en helt anden oplevelse: ”Det lyder næsten mærkeligt at kalde det en frihed, men det har gjort, at det er så meget RARERE at være i garagen og vide, hvad der foregår på den anden side at væggen – at man kan se om der kommer nogen.” Ligegyldig hvor meget man belyser en garage, så er der ikke noget, der slår det dagslys, der kommer ind gennem ruder, mener Nicolas Kiesa.
Nicolas Kiesas garage består ikke kun af køretøjer og værktøj. I garagens ”V.I.P område” står en samling med Formel 1 modelbiler, hvoriblandt han selv er at finde i den gule racerbil.
Nicolas Kiesa startede sin motorsportskarriere i gokart tilbage i 1989. I den nye garage er en gokart/crosser afdeling, hvor Nicolas Kiesa og børnenes motorkøretøjer står. Nicolas Kiesa har endda en crosserbane i baghaven, som er formet som Langeland, hvor børnene elsker at køre ræs.