Salgs- og leveringsbetingelser – Erhverv
www.nassau.dk

1. Anvendelse

Ethvert salg af sælgers produkter sker i henhold til nedenstående salgs- og leveringsbetingelser, der går forud for evt. bestemmelser i købers ordre/ accept, herunder købers almindelige betingelser, medmindre andet er skriftligt aftalt, og da med præcis angivelse af, på hvilke punkter nærværende salgs- og leveringsbetingelser er fraveget.

Nedenstående bestemmelser finder tillige anvendelse på ethvert montage- og servicearbejde relateret til sælgers produkter, medmindre andet er skriftligt aftalt.

2. Tilbud og ordrebekræftelse

Tilbud afgivet af sælger er gældende i 20 kalenderdage fra tilbudsdatoen, medmindre andet er angivet. Ved købsordrer er aftale om levering først indgået, når køber har modtaget skriftlig ordrebekræftelse fra sælger.

Tilbud, der omfatter montage- og/eller servicearbejder til fast pris, er betinget af købers opfyldelse af sælgers montage- og servicebetingelser. Alene det arbejde, der direkte er anført i tilbuddet, er omfattet af dette. Ethvert arbejde herudover er ekstraarbejde, der afregnes efter sælgers til enhver tid gældende satser for regningsarbejder, medmindre der indgås anden særlig skriftlig aftale.

3. Produktinformation

Oplysninger og tekniske data om sælgers produkter indeholdt i kataloger, brochurer og andet skriftligt materiale er kun at betragte som omtrentlige og ikke bindende for sælger, medmindre der indgås udtrykkeligt skriftlig aftale herom.

Alle tegninger og tekniske dokumenter, som overlades til køber før eller efter en aftales indgåelse, forbliver sælgers ejendom. Materialet må ikke uden sælgers skriftlige tilladelse anvendes af køber eller kopieres, reproduceres, overgives eller på anden måde bringes til tredjemands kundskab til andet formål end den indgåede aftales opfyldelse. Indgås der ikke en aftale med sælger, skal alt udleveret materiale returneres til sælger, ligesom der i så tilfælde ikke må ske kopiering – eller i det hele taget ske anvendelse af materialet, der heller ikke må bringes til tredjemands kundskab.

Sælger påtager sig intet ansvar for købers udvælgelse af evt. supplerende udstyr og service, som ønskes anvendt sammen med produktet, for anvendelsen og for resultaterne heraf.

Sælger forbeholder sig ret til uden varsel at foretage ændringer i dets produkter, i det omfang sådanne ændringer ikke indskrænker produktets anvendelsesmuligheder væsentligt.

4. Prisændringer

Sælger forbeholder sig ret til at regulere aftalte priser i tilfælde af væsentlige kursændringer, materialeprisstigninger, statsindgreb eller andre forhold, som sælger ikke er herre over, medmindre det skriftligt aftales, at sælger er uberettiget hertil.

5. Risikoens overgang/levering

Risikoen for produktet overgår ved levering efter dansk rets almindelige regler.

Indbefatter aftalen montage- og servicearbejder, overgår risikoen for disse arbejder på afleveringstidspunktet.

Risikoen for produkter, der skal anvendes ved montage- og servicearbejder, overgår på tidspunktet for disse produkters levering. Det påhviler køber ved modtagelsen at kontrollere og opbevare forsendelsen indendørs, tørt og forsvarligt, således at den leverede vare er beskyttet imod enhver form for overlast. Ved levering skal tilkørselsforhold være af en sådan art, at sælgerens vogn kan køre helt frem til aflæsningsstedet, som forudsættes at være i umiddelbar nærhed af montagestedet.

6. Leveringstid; forsinkelse

Den aftalte leveringstid er alene omtrentlig og betinget af, at der foreligger fuld enighed om aftalens indhold, f.eks. godkendte tegninger og endeligt bekræftede mål, og såfremt hel eller delvis forudbetaling er aftalt, at disse betalinger har fundet sted. Er der ikke aftalt et bestemt leveringstidspunkt, men angivet et tidsrum, indenfor hvilket levering finder sted, er levering indenfor det således oplyste tidsrum altid rettidig. I alle tilfælde begynder fristen for levering først at løbe fra det tidspunkt, hvor sælger har modtaget samtlige nødvendige oplysninger for aftalens opfyldelse samt når aftalte forudbetalinger har fundet sted.

Sælger er i intet tilfælde ansvarlig for forsinkelser, medmindre disse skyldes grov uagtsomhed fra sælgers side.

Sælger er i intet tilfælde ansvarlig for driftstab, mistet fortjeneste, tab på opbevarede varer, tab ved forsinkelse af byggeri eller andet entreprisearbejde eller ethvert andet direkte eller indirekte tab eller en direkte eller indirekte omkostning som følge af forsinket levering.

Opstår der en forsinkelse, og kan sælger ikke efter påkrav fra køber angive et tidsrum, indenfor hvilket levering under alle omstændigheder vil finde sted, er køber, i det omfang der ikke er tale om individuelt til køber udviklede produkter, berettiget til at annullere aftalen og kræve evt. erlagte (forud)betalinger refunderet.

Ovenstående fastlægger sælgers maksimale ansvar med hensyn til forsinkelse.

7. Betaling, ejendomsforbehold

Sælger har ejendomsforbehold i det leverede, indtil den aftalte købesum er erlagt.

Har sælger ejendomsforbehold i det leverede, påhviler det køber at forsikre dette til en værdi svarende til købesummen mod enhver skade fra tidspunktet for risikoens overgang, og indtil den aftalte købesum er erlagt. Sælger er berettiget til at kræve, og køber forpligtet til at stille, anfordringsbankgaranti i et anerkendt pengeinstitut for hele købesummen, inkl. afgifter og udlæg. Ved montage- og servicearbejder er sælger på ethvert tidspunkt berettiget til at kræve, og køber forpligtet til at stille, anfordringsbankgaranti i et anerkendt pengeinstitut for det aftalte vederlag eller dele heraf, inkl. afgifter og evt. udlæg.

Ved levering af produkter, der skal indarbejdes/indgå som en del af et andet produkt, er sælger berettiget til på ethvert tidspunkt at kræve, og køber forpligtet til, at stille anfordringsbankgaranti i et anerkendt pengeinstitut for et beløb svarende til købesummen for de til enhver tid indarbejdede, men endnu ikke betalte, (del)produkter.

Stiller køber ikke bankgaranti efter påkrav som beskrevet i afsnittene ovenfor, er sælger berettiget til at anse aftalen/aftalerne misligholdt(e), helt eller delvist, herunder er sælger berettiget til at kræve produkter udleveret, ligesom køber er afskåret fra at indarbejde eller på anden måde disponere over disse.

Erlægges betalingen ikke i rette tid, debiteres køberen morarenter svarende til 1,6 % pr. påbegyndt måned. Samme morarente beregnes i tilfælde af ydet henstand. Køberen er uberettiget til at tilbageholde betalinger eller til at foretage modregning for påståede fordringer, der ikke er anerkendt af sælger.

Undlader køber at modtage leverancen på det aftalte tidspunkt, er køber desuagtet forpligtet til at erlægge betaling, som om levering har fundet sted i henhold til aftalen.

Ved rykning for manglende betaling vil der fra 2. rykker være et gebyr på kr. 100.

8. Emballage

Engangsemballage er inkluderet i prisen og godtgøres ikke ved evt. returnering.

Flergangsemballage føres i regning og godskrives køberen ved omgående, fragtfri returnering i uskadt tilstand.

Evt. omkostninger eller afgifter ved bortskaffelse af emballage er sælger uvedkommende, medmindre andet aftales.

9. Immaterielle rettigheder

Køber erhverver ikke ejendoms-, ophavs-, patent- eller anden immaterialret til evt. i produktet anvendt edb-programmel, software eller evt. tegninger, design, tekniske løsninger m.v., uanset om det nævnte er individuelt udviklet til køber for dennes regning, idet køber alene erhverver en ret til brug af det nævnte i forbindelse med den aftalte brug af produktet.

Køber må ikke kopiere eller overdrage evt. software/edb-programmel eller anden immaterialret som måtte være overladt til købers brug i forbindelse med brug af produktet.

Alle sælgers immaterielle rettigheder, der måtte være tilknyttet/forbundet med leverancen, forbliver således sælgers ejendom.

10. Ansvar for krænkelse af patent- og anden immaterialret

Fremsættes der påstand om, eller viser der sig risiko for, at produktet krænker et patent eller en anden immaterialret, accepterer køber, at sælger, efter eget valg, enten hos den berettigede opnår ret til fortsat brug eller forandrer eller udskifter produktet, således at det ikke længere medfører en krænkelse af tredjemands rettigheder.

Er ingen af disse muligheder opnåelige på vilkår, som efter sælgers skøn er rimelige, kan sælger kræve, at køber afstår fra at bruge produktet, mod at sælger yder køber en godtgørelse svarende til produktets nedskrevne værdi (nedskrivning med lige store beløb hvert år i forhold til produktets tekniske og økonomiske levetid). Godtgørelsens størrelse fastsættes uafhængigt af, om produktet måtte være indføjet i et andet produkt, i en bygning eller lignende, og uafhængigt af hvilket tab dette og/eller selve ophøret af brugen måtte påføre køber.

Køber er ved evt. videresalg af produktet forpligtet til at medtage en ligelydende bestemmelse i aftale- forholdet mellem køber og købers kunde, herunder pålægge kunden at medtage en ligelydende bestemmelse ved kundens evt. videresalg.

Ovenstående fastlægger sælgers maksimale ansvar med hensyn til enhver evt. krænkelse af patent eller anden immaterialret hos tredjemand.

11. Reklamationer

Køber skal straks ved modtagelsen, forinden produkterne tages i brug, gennemgå det leverede med henblik på at sikre sig, at der ikke er mangler, og at der er leveret den korrekte mængde.

Reklamationer over mangler, der er eller burde være konstateret ved en sædvanlig undersøgelse, skal fremsættes straks og senest 8 dage efter modtagelsen af produkterne. Fremsættes reklamationen ikke indenfor den anførte frist, fortaber køber sin ret til at gøre manglen gældende. Reklamationer over mængdeafvigelser og skader på produktet skal fremsættes straks overfor såvel en evt. fragtfører som overfor sælger. Sker dette ikke, fortaber køber sin ret til at påberåbe sig disse forhold.

12. Ansvar for mangler

Betinget af, at de aftalte betalingsbetingelser overholdes, og at reklamation er sket rettidigt, afhjælper sælger evt. mangler, som viser sig i en periode på 12 måneder fra leveringstidspunktet. Ansvaret omfatter ikke forhold, som skyldes årsager opstået efter at risikoen er gået over på køber.

Afhjælpning sker alene – efter sælgers valg – ved justering, reparation eller ombytning af (dele af) produktet eller dets komponenter. Arbejdsløn ved demontering og montering erstattes ikke. Medfører demontering og montering indgreb i andet end produktet, er arbejdet og omkostningerne herved ligeledes sælger uvedkommende.

Køber skal give sælger skriftlig meddelelse om mangler straks efter manglen har vist sig. Meddelelsen skal indeholde en beskrivelse af, hvorledes manglen ytrer sig. Underretter køber ikke sælger om en mangel indenfor de angivne frister, mister køber sin ret til at fremsætte krav i anledning af manglen.

Returnering af (istandsatte komponenter i) produktet betales af sælger, der overtager evt. udskiftede dele.

Medmindre andet er aftalt, betaler køber de meromkostninger, som sælger påføres som følge af, at produktet befinder sig på et andet sted end det i aftalen angivne bestemmelsessted eller – hvis et sådant ikke er angivet – leveringsstedet.

Er produktet ændret eller serviceret af andre end sælger eller en af denne anvist reparatør, eller har produktet været udsat for overlast, eller er produktet anvendt til sådanne formål, hvortil det ikke er beregnet, eller er installation, drift og vedligeholdelse ikke i overensstemmelse med sælgers forskrifter, bortfalder sælgers ansvar i enhver henseende, herunder pligten til vederlagsfri afhjælpning såvel som evt. afgivne garantier. Sælger vil i den situation være berettiget til at fakturere køber for sit tids- og materialeforbrug på behandling af en reklamation, som således viser sig uberettiget.

Problemer, som kan henføres til forhold, for hvilke køber eller andre hæfter, eller mangler som først gøres gældende efter reklamationsfristens udløb, er sælger uvedkommende.

Opfylder sælger ikke inden rimelig tid sine forpligtelser i henhold til ovenstående, kan køber kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen, dog højst 15 % af den aftalte købesum. Er manglen væsentlig, kan køber hæve aftalen ved skriftlig meddelelse til sælger og kræve erstatning for sit tab, dog højst 15 % af den aftalte købesum.

Sælgers forpligtelser vedrørende mangler er maksimeret til ovenstående. Sælger er således ikke ansvarlig for hverken direkte eller indirekte tab, herunder driftstab, mistet fortjeneste og lignende omkostninger eller skader.

13. Produktansvar

Sælger fraskriver sig i det indbyrdes forhold mellem sælger og køber ethvert ansvar for erhvervstingsskade, som måtte kunne knyttes til sælgers leverancer. Hvis sælger mødes med krav om erstatning for erhvervstingsskade fra tredjemand, er køber i det indbyrdes forhold mellem sælger og køber forpligtet til at friholde sælger for ethvert sådant krav samt dække sælgers rimelige omkostninger til forsvar herimod.

14. Force majeure

I tilfælde af force majeure er sælger fritaget for sine forpligtelser, så længe force majeure situationen består. Force majeure foreligger, såfremt sælger eller sælgers underleverandører forhindres i at opfylde aftaler, der reguleres ved disse salgs- og leveringsbetingelser, som følge af begivenheder såsom krig, borgerkrig, oprør, terrorhandlinger, offentlige restriktioner, import- eller eksportforbud, naturkatastrofer af enhver art samt udbredte eller lokale arbejdskonflikter, brand, virusudbrud/epidemier, IT-crash herunder som følge af hacker-/virusangreb eller lignende med mindre det kan påvises, at sælger med rimelighed burde have forudset dette på tidspunktet for aftalens indgåelse.

15. Montage- og servicearbejder

Indbefatter en aftale montage- eller servicearbejder, skal køber drage omsorg for, at sådanne arbejder kan påbegyndes på det aftalte tidspunkt, og at købers eget og andre leverandørers arbejde er tilrettelagt på en sådan måde, at sælgers arbejde kan færdiggøres i en ubrudt periode efter påbegyndelsen. Arbejdet kan dog efter sælgers skøn foretages ad flere gange.

Sælgers omkostninger i forbindelse med opståede forsinkelser dækkes af køber og faktureres særskilt. Er forsinkelsen væsentlig, skal køber tillige dække sælgers indirekte tab som følge af forsinkelsen.

Køber skal, inden klarmelding til montage- og servicearbejder, drage omsorg for, at samtlige betingelser og forudsætninger for arbejdets påbegyndelse og gennemførelse opfyldes, og uopfordret skriftligt meddele sælger, at køber har konstateret, at evt. særlige montage- og servicebetingelser er opfyldte. Evt. uopfyldte betingelser for påbegyndelse, gennemførelse og færdiggørelse af montage- og servicearbejder skal køber foranledige opfyldt straks efter påkrav fra sælger.

Montering forudsættes foretaget i en ubrudt arbejdsgang.

Montering kan dog efter sælgers skøn foretages ad flere gange. Inden montering foretages, skal:
A. portomfatningen være klargjort i overensstemmelse med angivne anvisninger,
B. portomfatningen være rengjort for betonrester
m.v. og danne en fuldstændig plan anslagsflade,
C. færdigt gulv forefindes ryddet og rengjort efter sælgers anvisninger i montageområdet,
D. alt andet støbe-, pudse-, afsyrings- og malerarbejde være tilendebragt.
E. færdigt, tæt tag forefindes,
F. fastgørelsesmuligheder i bygningen være tilstede som vist på sælgers standardtegninger,
og bygningskonstruktionen være dimensioneret til at bære porten.
G. Ved montage af el-drevne porte skal el-installatøren have ført strøm frem efter sælgers anvisninger.

Følgende materialer skal stilles til montørens disposition:
a. Belysning trukket frem til montagepladsen
b. 380V, 3-faset, 10A-sikring og 220V, 1-faset, 16A-sikringsstik trukket frem til montagepladsen.

Køber stiller vederlagsfrit følgende til disposition på de tidspunkter, sælger måtte anmode om det: hjælpemandskab, udstyr og faciliteter til indbringning, intern transport på montagestedet, anbringelse af delene på fundamenter, fastboltning, rengøring, vagt, kranhjælp, stilladser, afskærmning, lys, kraft, vand, damp, trykluft, varme og olie etc. Køber stiller endvidere, i det omfang dette følger af lovgivningen eller andre forhold, skurvogne m.v. til rådighed for sælgers mandskab, hvilket sker uden udgift for sælger. Købers mandskab forsikres af køber.

Køber oplyser sælger om de gældende sikkerhedsbestemmelser på montagestedet, og sælger forpligter sig til at instruere sit udsendte personale om at overholde gældende sikkerhedsbestemmelser.

Aflevering finder sted umiddelbart efter arbejdets afslutning, og en evt. afhjælpningsperiode for mangler ved montage- og servicearbejdet regnes fra dette tidspunkt.

En evt. afhjælpningsperiode for mangler ved de anvendte produkter regnes fra disses levering.

Købers ansvar for evt. mangler ved montage- eller servicearbejdet reguleres i henhold til pkt. 12.

16. Værneting og lovvalg

Alle tvister mellem sælger og køber, som ikke kan løses i mindelighed, skal afgøres efter dansk ret ved de danske domstole.

17. Anti-korruption og eksportkontrol

Køber indestår for, at køber, købers koncernforbundne selskaber, købers tilknyttede virksomheder samt disses repræsentanter handler i overensstemmelse med gældende national og international lovgivning samt administrative forskrifter, herunder, men ikke begrænset til, antikorruptionslovgivning, nationale og internationale sanktionslister samt gældende lovgivning om eksportkontrol.

Køber bekræfter, at denne vil gøre sit yderste for at handle i overensstemmelse med økonomiske sanktioner og eksportkontrollove, og at hverken kunden eller, så vidt kunden er bekendt, nogen agenter eller andre personer, der handler på vegne af nogen af de ovennævnte, er eller har været opført på nogen sanktionsliste i USA, EU, FN eller Storbritannien.

Køber må ikke sælge, eksportere eller reeksportere produktet, direkte eller indirekte, til Rusland, Hviderusland, Iran, Nordcorea, Syrien eller besatte dele af Ukraine. Køber skal gøre sit bedste for at sikre, at formålet med denne klausul ikke overtrædes af nogen tredjepart længere nede i handelskæden.

Enhver overtrædelse fra købers side af denne klausul udgør en væsentlig misligholdelse af et væsentligt element i denne aftale, og Nassau Door A/S’ er berettiget til passende retsmidler, herunder, men ikke begrænset til: (i) opsigelse af denne aftale; ii) en bøde på 100% af den samlede værdi af denne aftale eller prisen på de eksporterede varer, alt efter hvad der er højest og (iii) skadesløsholdelse af Nassau Door A/S’ -koncernen og dens medarbejdere.

18. Persondata

18.1. De oplysninger, som kunden afgiver i forbindelse med kundens ordre, herunder oplysninger om kundens navn, adresse, telefonnummer og e-mailadresse, vil blive registreret hos Nassau Door A/S, som er den dataansvarlige.

18.2. Formålet med indsamlingen og behandlingen af personlysningerne er at kunne opfylde en aftale med kunden (GDPR art. 6(1)(b)), herunder levere de bestilte varer samt foretage korrekt behandling af eventuelle reklamationer.

18.3.. Nassau Door A/S’ behandling af persondata sker under iagttagelse af databeskyttelsesforordningen (GDPR). Kunden kan kontakte Nassau Door A/S, såfremt der ønskes oplysninger om, hvilke data som behandles om kunden, eller hvis oplysningerne ønskes slettet eller korrigeret.

18.4. Nassau Door A/S videregiver i intet tilfælde kundens oplysninger til tredjemand, med undtagelse af evt. fragtfører. Nassau Door A/S benytter ej heller oplysningerne til markedsføringsmæssige formål, herunder udsendelse af e-mails med reklameindhold, medmindre kunden har accepteret dette.

18.5. Oplysninger vedrørende kundens bestilling samt eventuelle andre kundeoplysninger opbevares i 5 år, hvorefter oplysningerne automatisk slettes.

19. Selvmontage/gør-det-selv

19.1. Ved køb af porte hos Nassau Door A/S er det muligt at bestille en port efter egen opmåling og til selvmontage. Ved bestilling af en port, hvor kunden oplyser sin opmåling, bliver porten konstrueret efter disse mål, som bliver en del af aftalen med Nassau Door A/S. Viser de foretagne mål sig at være forkerte, er der således intet ansvar for Nassau Door A/S forbundet med dette, og det er udelukkende kundens risiko. Ligeledes når kunden vælger selvmontage af porten, da er alene kunden ansvarlig for, at selvmontage foregår korrekt og forsvarligt. Det bemærkes, at ved køb af industriporte til selvmontage medfølger ikke montagevejledning, værktøj, bits, skruer eller reservedele som kan vise sig nødvendige for at kunne gennemføre montagen, eftersom kunden forudsættes selv at have disse dele parat. Såfremt en tredjemand, eksempelvis en antaget håndværker, forestår montagen, beror dette på aftale mellem kunden og tredjemand, og forkert/ufuldstændig montage er derfor et anliggende mellem kunden og tredjemand.

19.2. Nassau Door A/S gør endvidere opmærksom på, at når en kunde påtager sig gør-det-selv-arbejde, herunder selvmontage, da vurderes kundens ansvar på samme måde som en professionel portmontørs ansvar. Begås fejl som eksempelvis påfører skader på personer eller ting, påhviler der således kunden et skærpet ansvar.

19.3. Nassau Door A/S anbefaler generelt, at kunden lader Nassau Door A/S foretage opmåling til porten og forestå montagen, for at kunden kan være sikker på, at alt foregår korrekt. Nassau Door A/S gør endvidere opmærksom på, at der gælder regler, herunder maskindirektivet, som stiller krav til en portmontage, og Nassau Door A/S påtager sig intet ansvar for, at en kundes selvmontage opfylder disse regler.